Mi az irodalomterápia?
“A könyvek olyanok, mint a tükör: mindenki azt látja bennük, amit a lelkében hordoz.”
(Carlos Ruiz Zafon: A szél árnyéka)
A biblioterápia – vagy más néven irodalomterápia – olyan művészetterápiás módszer, amely szövegek felhasználásával történő személyiségfejlesztő-, illetve a hétköznapi életünkhöz kapcsolódó elakadásaink megoldásához kapcsolódó terápiát jelent.
A történetekkel való gyógyítás egyidős az emberiséggel. A Távol-Keleten mesemondók meséltek és énekeltek emberi sorsokról, így nyújtva példát és segítséget a hétköznapokban való eligazodáshoz. Ennek a történetmondásnak egyik legismertebb példája az Ezeregyéjszaka meséiből ismert Seherezádé történetei. Az ókori görögök is a lélek orvosságának tekintették az olvasást. Az évszázadok során sokszor és sokan hívták segítségként a könyveket és meséket tanításhoz, neveléshez, élethelyzeti válságok megoldásához.
A modern irodalomterápia, mint szisztematikus módszer, Amerikából származik, ahol már az 1800-as évek elején úgy tekintettek az olvasásra, mint egyfajta terápiás módszerre, és beépítették kórházi betegek kezelési programjába is.
Magyarországon az 1800-as évek közepén jelentek meg az első, biblioterápia használatához kapcsolódó kezdeményezések. A Magyar Hírlap 1852-ben értesít egy, a betegek számára létrehozott könyvtárról a Rókus Kórházban. Ezt követően a könyvek használata egyre szélesebb körben kezdett terjedni, és szépen lassan már nem csak orvosok és könyvtárosok, hanem pszichológusok, pedagógusok, szociális munkások is igénybe vették a biblioterápia jótékony hatását.
A csoportos vagy egyéni foglalkozások az irodalomterapeuta által választott mű felolvasásával indulnak. Szöveg lehet bármi, amit irodalomként olvasunk (szépirodalom, mese, lektűr, blogbejegyzés, stb.). A szöveg a kezünkben az az eszköz, ami elgondolkoztatja és hozzászólásra inspirálja a csoporttagokat vagy egyéni foglalkozás esetén a klienst, alkalmat szolgáltat arra, hogy közösen átgondolhassuk, milyen élményeket és érzéseket hívott elő belőle, illetve milyen gondolatokat indított el benne a történet. A közös gondolkodás és önreflexiók segítségével a résztvevő(k) a foglalkozások során lehetőséget kapnak arra, hogy külső szemszögből is láthassák a problémáikat, tisztábban láthassák önmagukat, következmények nélkül gondolhasson át alternatív megoldásokat, döntéseikben tudatosabbá válhassanak, és megtapasztalhassák, hogy számtalan, akár egymásnak ellentmondó vélemény is kialakulhat valamiről, és ezek a vélemények sok esetben egyenrangúak is lehetnek.
Az irodalomterápiás munkában nagyon hangsúlyos az értő és elfogadó kísérőfolyamat kialakítása, azaz egy olyan elfogadó légkör megteremtése, ahol biztonságos és otthonos körülmények között nyílik lehetősége a résztvevőknek a számukra aktuálisan legfontosabb, és olykor legfájdalmasabb kérdések és problémák megbeszélésére is.
Az első alkalmak az ismerkedő beszélgetésen túl a kliens igényeinek alapos megismeréséről szól, amely során közösen határozzuk meg a közös munka célját. A folyamat során a kliens egyre mélyebb beszélgetéseket és önfeltárásokat tapasztalhat meg. Az irodalomterapeutával történő beszélgetés, közös gondolkodás és önreflexiók segítségével lehetőség nyílik arra, hogy külső szemszögből is láthassa a problémáit, tisztábban láthassa önmagát, következmények nélkül gondolhasson át alternatív megoldásokat, döntéseiben tudatosabbá és magabiztosabbá válhasson.
A főbb területek, ahol az egyéni irodalomterápiás foglalkozás hatékony támogatást nyújthat az Ön számára:
• párkapcsolati problémák
• családi konfliktusok
• önismeret fejlesztése
• önértékelési problémák
• érzelmi elakadások
• kommunikációs gátak, félreértések
• félelmek leküzdése
Egyéni irodalomterápia keretei
Időtartama: 60 perc
Ülések sűrűsége: általában heti rendszerességgel (igény esetén változhat)
Ára: 9.000Ft/alkalom
Az egyéni irodalomterápiás foglalkozásokat Szalai Lilla tartja.